banner-image

Malaguzzi vede copilul ca o ființă unică, cu un potențial nemărginit, un cetățean activ în lumea lui, considerându-l un membru contributiv al familiei și al comunității din care face parte, având drepturi proprii. Loris Malaguzzi a militat și pentru copiii cu dizabilități, preferând să îi numească copii cu drepturi speciale ( în detrimentul nevoi speciale), acordându-le prioritate la înscrierea în centrele de educație timpurie din Reggio Emilia, astfel că și în grupa reggio de la Grădinița cu P.P. Căsuța cu Povești Zalău au fost școlarizați și copii cu drepturi speciale.

Plecând de la ideea lui Malaguzzi că fiecare copil are un potențial nemărginit, educatoarele grupei reggio sunt deschise în a observa și a înțelege copilul în individualitatea sa, fără a avea o percepție predefinită despre acesta. Observând cu atenție copilul ( îndeosebi pe cel cu drepturi speciale) în toate contextele din grădiniță , discutând cu părinții și menținând o colaborare strânsă cu specialiștii din grădiniță ( consilierul școlar, logopedul) și partenerii din comunitate (Centrul Noro) educatoarele grupei reggio reușesc să ofere experiențe de învățare pliate pe nevoile copiilor. Educatoarele crează multiple contexte de învățare, prin organizarea activității pe echipe/ grupuri mici, astfel încât toți copiii (inclusiv cei cu drepturi speciale) să fie implicați, să se simtă valorizați, să coopereze în rezolvarea sarcinilor, asigurând astfel dezvoltarea capacităților și aptitudinilor fiecărui copil în raport cu propriile posibilități.

Ca urmare a observației atente, s-a constatat că Ș. (o minunată fetiță cu drepturi speciale) prezintă deficiențe de procesare senzorială , fiind hipersensibilă la stimulii din mediu, astfel că realizăm o serie de activități de integrare senzorială, cu focalizare pe sistemele senzoriale: văz, auz și tactil, la care participă cu mult entuziasm toți preșcolarii grupei.

O altă abordare de învățare multisenzorială, care aduce multiple beneficii copiilor cu drepturi speciale este modelajul cu lut. Modelajul cu lut are o funcție terapeutică, atingerea și frământarea lutului permite copiilor să elibereze multe sentimente agresive pe care le pot avea într-o manieră social acceptabilă. Ei pot lovi și presa, prinde și frământa și chiar să creeze diferite scenarii cu personaje. A modela lutul este, potrivit experților, una dintre cele mai relaxante și liniștitoare activități ale copiilor, îmbunătățind totodată capacitatea de concentrare a copilului, deoarece îi ajută să își seteze obiective pe termen scurt și lung (să modeleze o figură) și să se concentreze pe muncă, pentru a o finaliza.

Sari la conținut