Abordarea Reggio Emilia în Grădinița cu P.P. Căsuța cu Povești Zalău
Ca urmare a stagiului de formare în abordarea Reggio Emilia, desfășurat în cadrul vizitei de studiu realizate în anul 2022 la Reggio Emilia, Italia, de către directorul instituției, prof. Paula Maghiu, precum și în contextul lansării inițiativei Ministerului Educației privind promovarea acestei abordări (menționată în scrisoarea metodică pentru anul școlar 2022–2023), Grădinița cu Program Prelungit „Căsuța cu Povești” Zalău a înființat, începând cu anul școlar 2022–2023, o grupă mică organizată pe baza principiilor Reggio Emilia.
În prezent, grădinița extinde implementarea acestei abordări inovatoare, aplicând elemente ale abordării Reggio Emilia la două grupe de preșcolari: Grupa Voiniceii și Grupa Furnicuțe.
În prezent, implementăm elemente ale acestei abordări pedagogice la două grupe de preșcolari, iar pentru a extinde experiențele de învățare inspirate de filosofia Reggio Emilia, am amenajat în curtea grădiniței ateliere educaționale creative, accesibile tuturor copiilor din grădiniță. Aceste spații oferă oportunități autentice de explorare, exprimare și descoperire, în spiritul educației centrate pe copil.
Abordarea Reggio Emilia își are originile în orașul care îi poartă numele (Reggio Emilia), regiunea Emilia-Romagna , din Italia , în prezent aceasta abordare fiind răspândită în toate colțurile lumii. Abordarea Reggio Emilia a fost inițiată de către profesorul și filozoful Loris Malaguzzi (1920- 1994), și este descrisă ca fiind una dintre cele mai bune pedagogii alternative datorită faptului că propune un sistem centrat în jurul copilului, în care acesta își construiește și își consolidează învățarea prin explorarea mediului înconjurător și prin interacțiunea cu persoanele din jurul său.
Loris Malaguzzi consideră că există numeroase căi prin care copiii se exprimă, așa numitele 100 de limbaje simbolice, care includ desenul, sculptura, pictura, modelajul, arta dramatică, vorbirea, mișcarea, scrisul, cântecul, lumina, mijloacele tehnologice, etc.
Astfel că și în grădinița noastră, grupele reggio sunt locuri ale experimentelor, în care copiii sunt încurajați să se exprime prin nenumărate limbaje, ajutați de o echipă alcătuită din educatoarele grupei, directorul și consilierul grădiniței.
Echipa este alcătuită din educatoarele grupelor: Voiniceii – prof. Pop Daniela și prof. Gorgan Cristina, Furnicuțe – prof. Lucăcel Valeria și prof. Cighi Diana, directorul: Maghiu Paula Lucia și consilierul Chichișan Lavinia
Printre principalele elemente ale abordării Reggio Emilia pe care le implementăm la grupele reggio :
